Instagram, wel of niet mijn ding?
door Miriam · 8 maart 2018
Gisteravond volgde ik in Utrecht een workshop over Instagram. Gewoon, uit pure interesse. Sociale media fascineren mij enorm. Hoe werkt het? Hoe krijg je bereik? Op Facebook kwam ik een workshop tegen van Kimberley (Just Go Global) en Marieke (trvlmrk) die me wel aansprak. In drie uur tijd legden zij me de fijne kneepjes van het vak uit. Want dat lijkt het te nu te zijn: instagrammen is een vak. Een vak waarvoor ik - denk ik - niet gemaakt ben.
Ik ben ooit begonnen met Instagram om stukjes van mijn leven te delen in een app die ik aantrekkelijk vond. Ik gebruikte vol enthousiasme de verschillende filters en maakte leuke plaatjes van alledaagse dingen die op dat moment speelden. Volgens mij was Instagram, een samentrekking van instant camera en telegram, ooit zo bedoeld: snel foto's uploaden en delen.
Instagram-account
Van dat right-here-right-now-principe is niets meer over. Marieke zei het heel beeldend: 'Ik sta nu hier, maar als je op mijn Instagram-account kijkt zie je Thailand.' Daar gaat het bij mij al mis. Juist dat instant vond ik zo leuk. Ik leerde dat je account tot in de puntjes uitgedacht moet zijn. Het moet ergens over gaan, een thema hebben. Reizen, eten, baby's. Het mag allemaal, als het maar duidelijk is. Je volgers willen weten wat ze kunnen verwachten bij jou. Hier gaat het nog een keer mis. Bij mij staat alles door elkaar, het gaat nog steeds over mijn leven. Ik plaats een foto als ik op reis ben, als ik iets lekkers eet, als mijn kinderen een mooi plaatje opleveren. Dingen die ik wil delen wanneer ze op mijn pad komen. Dat is commercieel gezien niet interessant, maar wel oprecht.
Waar je in beginsel alleen met een smartphone of tablet foto's kon plaatsen (o nee, posten), worden nu foto's gedeeld die met professionele camera's zijn geschoten. En hoewel je in de app zelf niets kunt inplannen, zijn er allerlei externe applicaties om dat lekker wel te doen. Weg spontaniteit. Komt er een keer niets op mijn pad dan verschijnt er ook niets op mijn account. Fout! Er moet continuïteit zijn. Liefst dagelijks, of in elk geval om de dag. Denk ook na over het juiste tijdstip. Ik leerde dat voor 8 uur 's ochtends of om 7 uur 's avonds de beste momenten zijn. Gebruik daarnaast de juiste hashtags en zorg dat je een eigen stijl hebt.
Sociaal bereik
Maar dat is nog niet alles. Je wilt dat je foto's mensen bereiken. Hoe meer bereik, hoe interessanter je wordt voor grote bedrijven die jouw account als etalage willen gebruiken voor hun spullen of diensten. Hier gaat Instagram een business worden. Maar Instagram werkt met algoritmen die de zichtbaarheid van jouw foto bepalen. Niets chronologie, de populairste foto's krijgen voorrang. Dus foto's met veel likes en comments. Valsspelers kopen die, maar dat raden de meiden gelukkig af. Wel krijgen we andere tips om dat algoritme naar onze hand te zetten. Zo kun je met een aantal mensen in een 'commentgroep'. Dan laat je elkaar weten dat je een foto hebt geplaatst en dan kan iedereen elkaars foto's (verplicht) leuk vinden en van commentaar voorzien. Tijdrovend lijkt me dat. Bovendien ben ik een kritische liker, je krijgt van mij alleen een hartje als ik het écht een mooie of leuke foto vind.
O, en wanneer mensen op je foto reageren (o nee, commenten) is het wel zo aardig om daar weer op te reageren (terugcommenten). Het blijft een sociaal medium. Hoe socialer je bent, hoe meer volgers, hoe meer bereik, etcetera. Het blijft dus niet bij delen, het is een heel actief iets. De meiden vertelden dat ze toch wel zo'n twee uur per dag met Instagram bezig zijn. Waar haal ik die tijd vandaan?
Workshop
Dus: een succesvol account heeft heel wat voeten in de aarde. Wil je graag je geld verdienen met Instagram of om welke reden dan ook een heleboel volgers genereren, dan raad ik je aan naar Kimberley en Marieke te gaan luisteren. Ze hebben (honderd)duizenden volgers, they practice what they preach zeg maar. De workshop is overzichtelijk en zit goed in elkaar, hun uitleg is helder en compact. Kijk even op hun account voor data en info.
Een glansrijke carrière als instagrammer zie ik nu niet voor me. Ik houd het voorlopig nog even bij mijn spontane kiekjes. Wat vind jij van mijn Instagram-account?