4 coole hashtags om te gebruiken in Liguria
door Miriam · 17 januari 2017
Hashtags, ik vind ze leuk. Met één tik of klik op een hashtag vind je meteen relevante blogs, foto's, tweets. Zo kun je snel en makkelijk inspiratie opdoen. Voor je interieur, een nieuw eettentje of een aanlokkelijke reis. Of je volgt het laatste nieuws over een wereldgebeurtenis of een voetbalwedstrijd. Met sommige hastags kun je zelfs meedoen aan winacties. Zo heb ik ooit een GoPro gewonnen door een foto met mijn 'reasons to travel' te delen met de hashtag #reasonstotravel.
Als ik ergens naartoe ga, zoek ik altijd naar leuke hashtags waarmee ik informatie kan zoeken en ervaringen kan delen. Voor reisbestemmingen kun je bijvoorbeeld zoeken op #visit[bestemming] of #igers[bestemming]. Als ik in Genua (of elders in Liguria) ben, gebruik ik dus #visitliguria of #igersgenova. Maar als je verder zoekt, vind je vaak nog andere coole hashtags. In Liguria heb ik de volgende favorieten:
#ilsecoloxix
Het dagblad Il secolo XIX werd in 1886 - de negentiende eeuw inderdaad - opgericht in Genua. Het wordt landelijk verspreid, maar vooral in Liguria gelezen. Het was de eerste krant in Italië die in kleur werd gedrukt. Inmiddels is er ook een digitale versie. Op de website plaatst de krant elke dag een selectie van de mooiste Instagramfoto's uit Liguria die zijn gelabeld met de hashtag #ilsecoloxix. Een mooie kans om in de krant te komen. Bij deze hashtag kom je veel foto's tegen van Ilja Leonard Pfeiffer (de beroemde Nederlandse schrijver die in Genua woont), die er lustig op los instagramt.
Ook mijn foto's zijn weleens op ilsecoloxix.it beland. Mijn zwager en ik doen stiekem een wedstrijdje wie van ons het vaakst wordt geselecteerd. Hij is natuurlijk geen eerlijke partij, want hij woont er, maar we staan min of meer gelijk. Geloof ik.
#lamialiguria
Het toerismebureau van de regio Liguria heeft in 2016 de hashtag #lamialiguria in het leven geroepen ter promotie van het territorium. Het is een zeer succesvolle toeristische promotiecampagne geworden. In 2016 werd er onder dit label ook een videocontest gehouden. Vloggers en (amateur) filmreporters konden een geldsom winnen met een filmpje van 1 minuut waarin ze Liguria van haar beste kant lieten zien. Het leverde prachtige beelden op. Het leuke is dat alle berichten en foto's met deze hashtag automatisch op een 'sociale wall' op de website worden geplaatst. Voor meer informatie zie: www.turismoinliguria.it.
#trovalalanterna
La lanterna, een van de oudste nog werkende vuurtorens ter wereld, is het symbool van de stad. Ze (ver)leidt de zeevaarders en draagt vol hoogmoed het wapen van Genua. Niet voor niets spreekt men van de derby della lanterna als de twee voetbalclubs van de stad tegen elkaar spelen. Toch valt ze met haar 117 meter niet altijd op. En dat is nu juist de bedoeling van het project trova la lanterna, zoek de vuurtoren: maak mooie foto's van Genua met ergens die vuurtoren erop. Een hoekje, een achtergrond, een doorkijkje. Dat levert niet-alledaagse foto's op.
Tag je foto en maak kans om in de schijnwerpers van de sociamedia-accounts van trovalalanterna te komen. Zo zat ik zelf een keer bij de beste van de week met deze foto:
Zie jij de vuurtoren?
#genovamorethanthis
Ook Genua zelf doet haar best om zichzelf op de kaart te zetten, met een krachtige leus - Genova more than this - en de bijdehorende hashtag. Zo kun je in een oogopslag zoeken naar evenementen en nieuwtjes in de stad (en omgeving). Op het Piazza De Ferrari staat nu ook (tijdelijk?) een 3D-beeld van het logo. Zo kun je met een (zelf)portret laten zien dat je in Genova bent geweest. Taggen maar! Voor meer toeristische informatie zie de website (www.visitgenoa.it). Of stap wanneer je in de stad bent even 'offline' binnen bij het VVV-kantoor in de Via Garibaldi.